تاریخ: 08 Mar 2024
تعداد بازدید: 164

کارگاه تخصصی مدیریت توسعه و نگهداری فضای سبز در محیط های شهری ‌و صنعتی در دانشگاه اردکان

نخستین کارگاه تخصصی «مدیریت توسعه و نگهداری فضای سبز در محیط های شهری ‌و صنعتی» با حضور جمعی از اساتید و کارشناسان فضای سبز استان یزد و کارشناسان صنایع مستقر در شهرستان اردکان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه اردکان، در این کارگاه تخصصی که با همکاری شرکت خدمات مهندسی پویاب دشت، دانشگاه اردکان ، شهرداری اردکان و پژوهشکده  گیاهان دارویی و صنعتی دانشگاه اردکان برگزار شد به مسائل و مشکلات درختان و پوشش های گیاهی در فضاهای سبز شهری و صنعتی پرداخته شد و تکنولوژی های به روز و مدرن جهت بهبود این فضاهای سبز ارائه گردید.

در این کارگاه دکتر علی نیکبخت معاون پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان و متخصص طراحی و نگهداری فضای سبز، با اشاره به تغییرات اقلیمی در دنیا و ایران گفت: گیاهانی که در فضاهای سبز شهری و صنعتی قرار دارند با تنش های زیادی مواجه هستند که این مسئله مدیریت را دشوار کرده است که با توجه به استانداردهای ارائه شده توسط سازمان ملل، سرانه فضای سبز به ازای هر فرد ۲۵-۲۳ متر مربع می باشد که در کشور ما بهترین شرایط متعلق به اصفهان است و بسیاری از نقاط فاصله زیادی با استانداردهای بین‌المللی دارند. 
وی ضمن ارائه راهکارهایی برای مقابله با تنش های زیستی و غیر زیستی که عمدتاً گیاهان در فلات مرکزی ایران با آنها مواجه هستند، به طراحی دقیق و اصولی فضای سبز و تکنیک نوینی به نام xeriscaping اشاره کرد که با اجرای این روش در مناطق خشک می توان به توسعه فضای سبز و فضای سبز پایدار رسید. 
معاون پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان به برخی معضلات و مشکلات چمن ها پرداخت.
لازم به ذکر است که وی به عنوان یکی از متخصصان بین المللی در حوزه چمن و فضای سبز، حذف چمن از فضای سبز را بسیار نادرست قلمداد کرد و گفت: در صورت بهره‌گیری از دانش چمن کاری و رعایت اصول کشت و استفاده از گونه های اصلاح شده و مقاوم می توان به درستی از چمن در فضای سبز حتی در مناطق خشک بهره مند شد.

در ادامه این کارگاه تخصصی، دکتر جلال غلام نژاد دانشیار گروه علوم و مهندسی باغبانی دانشگاه اردکان به مسئله مدیریت آفات و بیماریها در فضاهای سبز شهری و صنعتی پرداخت.
گفتنی است  این کارگاه با حضور کارشناسان فضای سبز استان یزد و کارشناسان صنایع مطرح از جمله چادرملو ، فولاد آلیاژی ، سنگ آهن فلات مرکزی و... و همچنین معاونت خدمات شهری شهرداری اردکان برگزار شد. 
مهندس هاتفی معاون شهرداری اردکان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این ورکشاپ تاکید بر ادامه‌دار بودن این برنامه ها جهت ارتقای سطح دانش کارشناسان سر تا سر استان داشت.
در پایان این برنامه دکتر مریم دهستانی ریاست پژوهشکده گیاهان دارویی و صنعتی دانشگاه اردکان، ضمن تشکر از سخنرانان و مدعوین، آمادگی دانشگاه اردکان و پژوهشکده گیاهان دارویی و صنعتی را برای برگزاری چنین کارگاه های و نیز همکاری با شهرداری و صنایع جهت ارتقای فضای سبز آنها اعلام نمود.